Låge nr. 7: Grinebideri



En af de mindst morsomme film, jeg ikke har set, fordi jeg hoppede af i selvforsvar, inden jeg var kommet halvt igennem, hedder Julefrokosten. Det er en af den slags 'komedier', der kun har til formål at score kassen på den fladpandede humor, producenten regner med, at publikum er i besiddelse af. At strategien desværre som regel holder stik er en anden sørgelig historie, men hvordan man har fået en hel stribe fremragende danske skuespillere til at være med i braset er et af filmhistoriens større mysterier.

Nå, men Julefrokosten fortjener med andre ord på ingen måde at indgå i nogens personlige julefilmrepertoire, medmindre man har et horn i siden julen. Så spring den over for Guds og dit eget velbefindendes skyld, når den med sikkerhed bliver vist på en eller anden tv-kanal i nær fremtid.

Til gengæld kan jeg stærkt anbefale følgende 72 sekunders fraklip fra samme film:



Det er sjovt. Komikken er ganske vist utilsigtet, men det er der ikke noget at gøre ved.

Kategori: ,,. Bookmark permalink.

5 Kommentarer til Låge nr. 7: Grinebideri

  1. Vi bumpede tilfældigt ind i en anden lille dansk ligegyldighed, som viste sig at have endog meget stort julepotentiale. Dels er det en julefilm, dels er den ikke så fladpandet, som den du omtaler. Rent faktisk får skuespillerne, som også her udgøres af en perlerække af nuværende stjerner, et pænt stort rum at agere i. Jeg fatter ikke, at vi ikke har hørt om den før, men måske er den ikke plat nok. Filmens evne til at sætte fut i julehumøret fejler dog ikke noget; den hedder Noget i Luften og kan evt. ses på filmstriben.dk.

  2. Jeg er helt enig; platte danske film er heller ikke min kop te, men fraklippet er ret sjovt... :-)

  3. Det lyder som en ganske udmærket møgfilm, Gowings. Noteret.

  4. Ja, Mia – måske skulle man gå over til kun at lave fraklip ...

  5. Peter Pedal

    -> Cummings: Nej, I skal lave juleklip her i december:

    https://www.youtube.com/watch?v=pQZlJTbIcyU

Skriv en kommentar