Om at være fra en tid fra før verden gik af lave


Det skal ikke hele tiden være så hyggeligt, så nu tager vi lige den her:

Er det iorden, at blande sig i hvorvidt løsgående hunde skal holdes i snor, når reglementet for det område du, hunden og dens ejer befinder sig i foreskriver dette?

Er det iorden, at henvise til at reglementet for det område i befinder jer i foreskriver, at ophold på græsset er forbudt (f.eks i Botanisk Have der som den eneste park i byen har denne regel af hensyn til præsentationen)?

At standsning og parkering på cykelstien ikke alene er fobudt, men i den grad udsætter cyklister for fare?

At det er en dårlig ide ikke at række armen ud ved højresving - især når man i samme manøvre afskærer vejen for en bagved cyklende cyklist?

At man af indlysende årsager, som kan observeres direkte på synderens adfærd, skal undgå at snakke i mobiltelefon når man færdes på cykel, i bil eller andet køretøj i trafikken?

Læg selv til...

Eller skal man stikke piben ind og overlade det til den ikke-tilstedeværende ordensmagt og ikke-eksisterende kommunale opsynsmænd at påtale uhensigtsmæssig adfærd?

I mine sorteste stunder tænker jeg, at det måske var i tråd med tiden at udlicitere opgaverne ovenfor til CarPark - der så kan fastsætte afgiften så forretningen kan køre rundt. Eller endnu værre: at ovenstående er et tydeligt tegn på skribentens fremskredne alder og et vidnesbyrd om, at tiderne gentager sig i generationernes store trædemølle.

Gud forbyde det...

Kategori: ,. Bookmark permalink.

16 Kommentarer til Om at være fra en tid fra før verden gik af lave

  1. Ja, jeg forstår godt, hvorfor du spørger forsigtigt. For der er nok ikke et simpelt svar - ja eller nej. Selv er jeg med alderen kommet frem til at tage det med færdselsreglerne (ikke kun på vejene) lidt mere afslappet. Noget med, at så længe man ikke generer andre, så går jeg ikke op i, om nogen går over for rødt, glemmer at vise af osv. Det er sikkert en både politisk ukorrekt og samfundsnedbrydende holdning, men det gør livet lidt lettere for mig...

  2. Måske er det min forvirring over at være kommet til en lignende konklusion - men samtidig blive så pisset forbandet over at løse hunde jagter gæs og ænder i vores nærliggende mose. Det er ikke nemt at blive gammel.

  3. Det er klart, at man ikke skal vente på, at der bliver grønt, eller vise af, hvis der ikke er andre end en selv til stede inden for synsvidde.

    Men jeg er dødtræt af den omsiggribende egoisme og deraf følgende hensynsløshed, der - for eksempel - gør, at jeg dagligt er ved at blive kørt ned at cyklister, der ikke kan nedlade sig til at gå, indtil de når frem til den del af gadenettet, der er beregnet til kørsel.

    Jeg finder det deprimerende, når jeg oplever en adfærd, der viser, at man er fløjtende ligeglad med andre, og det gør jeg oftere og oftere. Hvad er det egentlig for et samfund, vi er på vej hen imod? Et "frit" samfund? Der var engang noget, der hed "frihed under ansvar".

    Men man er nødt til at stikke piben ind, for i bedste fald kommer man ingen vegne, og i værste fald blive man overfuset eller direkte angrebet. Man kunne selvfølgelig tage konsekvensen og give sig til at dyrke kampsport ...

  4. Don't get me started – du får det værste frem i mig! Men det er rart at vide, at man ikke er den eneste gnavne gamling i verden. Eksemplerne har en højst uheldig indflydelse på mit blodtryk, og fulgte jeg min umiddelbare indskydelse, hver gang jeg støder på den slags (det gør jeg dagligt), ville jeg næppe være på fri fod ret meget længere. I stedet øver jeg mig i at sætte kikkerten for det blinde øje (undskyld, Gowings), fordi jeg sætter stor pris på min førlighed, og den er straks i farezonen, hvis man – hvor nænsomt man end bærer sig ad – tillader sig at fremsætte noget, der bare ligner en irettesættelse sine omgivelser. Den udvikling er mere end trist, og ingen skal fortælle mig, at det altid har været sådan. 'Hrmpf!' fristes man til at tilføje ...

  5. Verden er af lave, Rasmine.

    Vi er som sædvanlig på bølgelængde, Cummings. Og rigtigt: man bør vende det blinde øje til (hader den metafor), hvis man ikke vil gå til i ærgrelse over sin samtid.

  6. Næh, kunsten er ikke at vende et blindt øje til, men at kunne se på misdåden, trække let på skulderen og fortsætte, hvor man slap. Og ja, det kræver øvelse, men det kan lykkes...

  7. Det er en hård kur du foreskriver, Capac.

  8. Jeg drømmer om at Car Park bliver sat til at håndhæve forbuddet mod at tale og spille høj musik i togenes stillezone - togførerne har helt åbenbart givet op eller er flintrende ligeglade. Jeg har selv - efter et par venlige henstillinger, som resulterede i, at jeg blev stillet "et par på låget" i udsigt - også opgivet.

    Nu nøjes jeg med Dalai Lama bogen og vender den anden kind til.

    :-)

  9. Man kan hurtig blive til en grumpy old man eller woman, hvis man ikke efterhånden lærer at blive både døv og blind ind i mellem.. :-)

  10. Det er i orden at blande sig, men dumt at risikere førligheden. Så er det bedre at lette trykket på anden vis. På en blog fx.

  11. Peter Pedal

    Hvor jeg kender det - og jeg er endda (lige) under 40.

    Men vi har et problem her i min pæne andelsboligforening (www.abkb.dk).

    En masse skader har lært hinanden at sætte sig ned i vores skraldespande og kaste alt indholdet ud på brostenene. Derefter sidder de på brostenene og spiser alt det spiselige - i dag var det en halvfuld pose chips. Og ja, fuglene ER overvægtige.

    Personen, der ikke ville spise alle sine chips, havde smidt affaldet i skraldespanden - men fuglene kastede det ud igen.

    Hvad skal vi gøre ved det?

    Peter Skaarup vil nok kræve hårdere straffe og højere jagttryk, mens Johanne velsagtens kræver en socialpædagogisk indsats overfor skaderne.

    Det er uvist om der er tale om udenlandske fugle eller om de er etnisk danske.

  12. Jeg har læst dit indlæg, Henriette. Og ja, måske er Dalai Lama noget for mig. Men for f..... trusler om vold er bare ikke iorden. Men der er selvfølgelig ikke andet at gøre end at bide sig i kinderne og tænke på, at om 25 år så står idioten og sælger Hus Forbi ved Føtex, fordi ingen kan holde ham ud i mere end 5 minutter.

    - Og det vil vi jo alligevel ikke ende op som vel, Inge.

    Eric, der var en film der hed 'Falling Down'; om en mand der pludselig ikke kan tage mere pis. Desværre viser han sig at være en psykopat stodder og ikke bare en almindelig mand der krakelerer. Filmen havde uden tvivl været stærkere, men sikkert også mere farlig - ligesom 'Taxi Driver'. Og ikke mindst havde den været en god ventil at sætte på DVD'en, når trykket skulle lettes.

    Peter Pedal, du må låne mit luftgevær.

  13. Gowings, du har helt ret - vold er simpelthen ikke ok.

    Jeg var lidt halvironisk med hensyn til Dalai Lama - iøvrigt, respekt til ham - hans program virker kanongodt, men for at få den fulde effekt, er det mit indtryk, at man skal gå "all in" - og du ved, jeg ser kanonlatterlig ud i orange...:-)

    Du ville iøvrigt blive overrasket - de unge, mandlige lømler er ikke de værste mht. voldstrusler. Unge kvinder og kvinder 50+ er nogle aggressive sataner i øjeblikket. Så om få år har vi måske ligestilling på endnu et område :-(

    :-(

  14. Selv om jeg har 'frisuren', så tror jeg heller ikke jeg ville tage mig ud i orange lagener.

    Og rigtigt, f. eks. alle der lufter hund i vores mose, hvor dyret ikke er i snor og jagter ænder, gæs og blishøns rundt i landskabet, og som ser igennem dig, som var du luft, når du gør opmærksom på det uhensigtsmæssige i dette, er uden undtagelse kvinder. Hm, sådan var det ikke for ti år siden - måske gider mændende ikke gå tur med deres hunde mere?

  15. Måske, Gowings - men tror ihvertfald, at vi om nogle år godt kan gøre plads til mændene på krisecentrene. Jeg havde lidt håbet, at ligestilling var mere end det.

  16. Ja, det havde ligesom været mere 'happy end', hvis vi var gået den anden vej.

Skriv en kommentar