Stativ, stakit, stasi...


Ja, undskyld. Vi er ikke helt færdige endnu. Men jeg er ikke sikker på, at det er en sund samfundsudvikling, at vi render rundt og melder hinanden for socialt bedrageri.

Endsige laver 'prime time' TV-udsendelser om det.

"I bedste public service stil har DR siden fulgt op med en guide til, hvordan man bedst melder sin nabo for socialt bedrageri. Men det er ikke det eneste, man kan lære af at se programmet, på trods af at det er ensidigt."

(Information, 24. januar 2013)

God weekend.

Kategori: ,,. Bookmark permalink.

6 Kommentarer til Stativ, stakit, stasi...

  1. Enig. Har ikke set og får ikke set nogen af de omtalte udsendelser, men de såkaldte kontrolgruppers snagen og overvågning er grænseoverskridende. Snart er det vel også slut med brevhemmeligheden.

  2. Det er ihvertfald værd at tænke over, at når vi bliver målt og vejet til at være det lykkeligste folkefærd i verden, så bon'er vi blandt andet ud på den høje grad af tillid imellem os. Den tillid må blive udfordret, hvis vi går rundt og melder hinanden for formodet sort arbejde, formodet socialt bedrageri og hvad har vi...

  3. Jeg har heller ikke set nogen af udsendelserne for jeg bryder mig ikke om at se snageri. Det betyder dog ikke, at jeg synes sort arbejde er i orden, for det synes jeg ikke - jeg synes bare, at TV skal beskæftige sig med noget andet i primetime.

  4. Jeg er for så vidt helt enig Stegemüller. Det handler ikke om hvorvidt socialt bedrageri eller sort arbejde m.m. er iorden (det er det ikke!). Det handler om den retsløshed der åbenbart bliver de kommunale ransagelsesholds ofre til del. Og så handler det iøvrigt om, hvilket samfund vi vil have.

    Der er altid nogen der vil forsøge at snyde (og de skal ikke forsvares her), men det, der er interessant, er hvilken pris vi er villige til at betale for at de få der snyder skal betinge, hvordan vi behandler de mange der ikke gør.

  5. Støtter den her udtrykte skepsis. Jeg blev rystet, allerede da jeg så overskrifterne. Jeg er blevet mere og mere sikker på at der er en fejl i regeringens teorier, og føler mig magtesløs over at jeg ikke har den uddannelsesmæssige baggrund til at argumentere det igennem. Som amatør-nationaløkonom kan jeg se teorier brydes og at samfund nedbrydes, når der spares på forkerte måder. Diskussionen bliver forsimplet i en grad, så arbejdet med at nedbringe socialt bedrageri bliver en holdningsbearbejdning, der skal få al folket til at acceptere en ny selvpinerisk holdning af en slags.

    Selvfølgelig skal socialt bedrag nedbringes.

    Men det er kun en del af et større projekt: Holdninger skal bearbejdes og økonomien justeres, så arbejdsindtægter er noget, man kan leve af.

    Og blev det nævnt i nyhederne DR1 at de store virksomheders skatte-unddragelse, skattebedragerier, udgør et større beløb end de sociale bedragere snyder.

  6. Donald, til din sidste bemærkning; du har ret, det er socialt bedrageri og sort arbejde i milliard klassen.

Skriv en kommentar