Endelig ...

I går kl. 21.50 skete der et lille satirisk mirakel. Vores allesammens DR2 var som sædvanlig, fristes man til at sige, mediator.

Dansk satire igennem de sidste 10-15 år har udviklet sig eksplosivt, og antallet af aktører ligeså. Lidt hårdt trukket op er vi gået fra gamle dages nærmest monopollignende status for skuespillere som Ulf Pilgaard, Lisbeth Dahl, Claus Ryskjær, og før det Dirch Passer og Jørgen Ryg, til at nye talenter jævnligt kommer til med et bud på satiren anno nu. Således også i går på DR2.


Fire piger med 'anden etnisk baggrund end dansk', der tilsammen udgør Det Slører Stadig, gør grin med fordommene vi har om hinanden, som de florerer blandt gammel- og nydanskere. Herregud, det slingrer lidt indimellem, men det er sandsynligvis bare udtryk for en mangel på rutine, som kommer til med tiden.

Man kan sige at konkurrencen ikke er så stor inden for den her genre, og scenen for samme stærkt begrænset. Meget få personer med indvandrerbaggrund trænger igennem med satire herhjemme, kun Omar Marzouk og Farshad Kholghi springer i tankerne, og slet ingen piger. Anyway, nu er de her, og de ønskes alt mulig held og lykke på deres vej med at afmontere de fordomme, vi har om hinanden, og som også fra pressen og fra politisk hold så ofte næres og holdes ved lige af ren og skær uvidenhed. Mine damer og herrer: Dette er public service når det er bedst.

Kategori: ,. Bookmark permalink.

16 Kommentarer til Endelig ...

  1. Jeg vil følge med når det kommer igen, for det lyder som en tiltrængt fornyelse. Er det næste uge ved samme tid?

  2. Jep, Stegemüller. God weekend!

  3. og derudover giver de Smack the Pony og hvad har vi af baghjul.

  4. - Men uden Smack the Pony så havde der måske ikke været noget Det Slører Stadig...

  5. ... så også Smack the Camel, to afsnit, jeg havde nemlig optaget, og der er så sandelig smæck i de piger, mundvigene havde i hvert fald svært ved at hænge nedad. Godt gået.

  6. Ja GoodKnight, de kan noget de piger.

  7. Uden Relevans, det findes på YouTube - og på DRs hjemmeside.

  8. Jeg sidder og kigger nu 2:15, takket være anbefalingen, jeg har svært ved at le. Måske tidspunktet og kulden udenfor spiller mig et puds. 1.Scene, pige, der taler blandingssprog i hurtigt tempo: Sprogfornyelse og babelstårn, gammel historie. Den skal vise, at man godt kan begge dele, men jeg tror ikke at en atomfysiker går igang med at skælde ud på lavniveau sprog.

    Da scenen med pigen som køber p-piller kommer, væmmes jeg faktisk, for vi har haft den slags fordomme og mangel på hjælp og også vold i Helsinge - en ellers fredelig mellemklasse dansk by. Det er som om det er en anvisning på, hvordan man kan chikanere med fordomme.

    Det er først ved sex-undervisning i parken, at jeg kan se noget edutainment. Måske har de været nødt til at klippe lidt rigeligt. Og iøvrigt er råd mod mødom-smerter ikke gode.

    Af en eller anden grund er jeg rystet. Måske fordi jeg har set, hvordan unge piger fra tyrkiet reagerer på at komme "ud", og fordi jeg husker tressernes pigehyl ved Beatles-koncerter?

  9. er råd mod mødom-smerter -> er rådene til pigen om at minimere mødom-smerter

    tyrkiet -> Tyrkiet

    Jeg er godt klar over, at det er en slags skjult kamera.

  10. Beklager, Donald. Jeg oplever ikke programmet som du. Jeg ser fire piger, der tager os alle ved vingebenet og driver satire med alle de tabuer, som vi enten selv eller andre grupper i samfundet har. Specielt de af os der kan anklages for at medvirke til at holde unge mennesker fast i en dræbende kultur-relativisme. Visse reaktioner på programmets Facebook side, der heldigvis mestendels er meget positive, bekræfter behovet for at de fire piger fortsætter.

  11. Du har helt ret Gowings, - det er sådan det skal ses.

    Men det betyder så, at Aftenshowet kan afsløre, at programmet har ramt nogle ømme tæer:

    Satireprogrammet "Det slører stadig" på DR2 høster ros, men de fire kvinder får nu dødstrusler fra folk, der mener, de gør grin med islam.

    -- Ja de skal fortsætte. Og min kommentar var ikke ment som en opfordring til at stoppe de fire damer, som kan deres håndværk og mere til!

  12. De er modige de piger; det er en helt anden (skygge)side af at tage bladet fra munden...

  13. Peter Pedal

    Jeg så lige noget af det på dr.dk

    Det ser ud til, at flere af anuskriptforfatterne er mænder - bl. a. Christian Fuhlendorff, Jesper Juhl og vistnok en Zaki etellerandet.

    Nu nåede jeg ikke at se ordentligt efter - og et af navnene kunne jeg ikke kønsbestemme - men det skulle ikke undre mig, hvis de alle er mænd.

    I øvrigt er jeg meningsløs vedr. programmet.

  14. Peter Pedal, det er svært at være sjov, så jeg havde helt klart regnet med, at der var et hold bagved. Effekten af at det er invandrerpiger, eller nydanskere samme, der fremfører materialet er ikke udeblevet.

  15. Peter Pedal

    Jeg tror det er Cummings, der har skrevet hele molevitten...eller i hvert fald det om A-38.

Skriv en kommentar