De skjulte farer

Som jeg plejer at gøre hver dag, tændte jeg også i går kl. 18 for fjernsynet, og stor var min skuffelse! Her havde jeg regnet med at se dronning Margrethe dyste venskabeligt med en af brødrene Price om at lave den mest kreative udgave af kogt torsk, alt imens hun vimsede rundt med et juliennejern i hånden og på en skælmsk måde delagtiggjorde os i, om det er hende eller prins Henrik, der laver mad til daglig. Men såvel James som Adam Price, som ellers udfylder det meste af sendefladen på DR 1, må være bukket under for influenzaepidemien, for hvad blev vi seere spist af med? Dronningen i ensom majestæt, hakkende og stammende sig igennem en middelmådig dansk stil fuld af truismer og med op til flere grammatiske fejl.

Der var dog visse formildende omstændigheder: I lighed med mig selv kunne hun ikke nære sig for at diske op med en stribe formaninger og fortælle folk, hvordan de skal opføre sig, og her kunne jeg med tilfredshed konstatere, at vi er helt på linje i spørgsmålet om brugen af internet og Facebook. 'Der er også farer forbundet med det,' fastslog regenten myndigt, og jeg melder mig straks som medunderskriver. Selv benytter jeg mig af musikdelingstjenesten Spotify, som er uløseligt forbundet med Facebook, hvilket blandt andet indebærer, at jeg bliver løbende orienteret om, hvad mine venner på Facebook sidder og hører. Stærke sager, må man sige! Eksempelvis har jeg ikke kunnet undgå at bemærke, at en af mine meget gode mandlige bekendte hver eneste dag i den forløbne uge har lyttet til Ørkenens Sønner og 'Riv den af' flere gange dagligt med det resultat, at jeg nu befinder mig i et fortvivlende dilemma: Skal jeg bare lade som ingenting eller gøre ham opmærksom på, at han befinder sig i overhængende fare for at blive blind eller pådrage sig rygmarvstæring? Eller tør man håbe på, at det viser sig, at der bare er tale om en ganske uskyldig kalendersang? Internettet er i sandhed noget, man skal omgås med varsomhed.

Bortset fra at huske at skrive 2013 i stedet for 2012 er mit nytårsforsæt derfor at drosle ned for brugen af Spotify, og derudover håber jeg naturligvis, at brødrene Price snart kommer til hægterne igen, så vi ikke risikerer at få abstinenser. I aften kommer der for eksempel hverken Price inviterer, Spise med Price eller Price og Blomsterberg. Vi må tage til takke med, at der kommer et nyt afsnit af Borgen, der har Adam Price som hovedforfatter. Jeg krydser fingre for, at vi overlever savnet, og at enten James eller Adam får dronningen i studiet næste nytårsaften.

Samtidig vil jeg gerne her på tærsklen til det nye år udbringe en margretheskål for alle vores trofaste læsere.

Bottoms up!

Kategori: ,,. Bookmark permalink.

25 Kommentarer til De skjulte farer

  1. Klink! Da jeg tændte (TV2?), stod der nogle salvelsesfulde kommentatorer på Slotspladsen, så en kort overgang var jeg lige ved at tro, at jeg var gået glip af noget, indtil jeg så, at damen i sort havde hængt julepynt i ørerne.

    Men det er rart at få sine fornemmelser bekræftet, og derfor tak. Held og lykke med dit forsæt.

  2. Jo tak, Eric. Bortset fra det, synes jeg egentlig, at det er fint nok med julepynt i ørerne, så længe man ikke hælder vand ud af dem.

  3. Facebook kan være farligt for Søren Pind og andre lynhurtige, impulsive sjæle. Eller også er de farlige for Facebook?

  4. Peter Pedal

    -> Gowings: http://www.facebook.com/LivetsGangPaBorgen

  5. Gowings, jeg hælder mest til det sidste ...

  6. Peter Pedal, jeg blev gjort opmærksom på den side i løbet af julen. Ret sjov ide.

  7. Det er en herlig blog du skriver, nu vil jeg begynde at følge dig fast.

    Jeg lagde også mærke til de mange fejl i den danske stil nytårsaften. Så vidt jeg ved, er det Statsministerriet, der skriver et udkast til talen og så gør Hendes Majestæt den selv færdig. Så kan man jo selv overveje, hvem der har indsneget fejlene.

    Jeg synes, det var positivt, at hun nævnte Facebook, da det efterhånden er en del af hverdagen for de fleste.

  8. @Stegemüller: For at sige det, som det er, er jeg ikke kongehusets største fan, og for mig er det ubegribeligt, at vi stadig har det. Endnu mindre forstår jeg, at vi hver nytårsaften lader os belære som børn af et menneske, der har levet hele sit liv i en anden verden, men jeg er fuldstændig klar over, at jeg repræsenterer et mikroskopisk mindretal af den danske befolkning.

    Tak for de pæne ord om bloggen, som vi er to om at skrive nogenlunde på skift – Cummings og Gowings. Skribentens/misdæderens navn finder du altid umiddelbart under overskriften.

  9. Du glemte noget: "... lader os belaere som boern af et menneske og hendes evigt tilbagevendende groenlandske sexlegetoej paa skrivebordet..." :)

  10. Tak for at gøre opmærksom på denne lapsus, Tina.

  11. Og så er det her, hvor jeg (med en pisse irriterende, selvfed mine) kommer ind fra siden og siger:"Vi er mange der hellere lod os revse af en Sarkozy, Berlusconi, Putin eller...".

  12. Det skulle vel ikke være nødvendigt at lade sig revse af NOGEN, oder?

  13. Der er altid en, der skal revse os andre. Det ved du godt...

  14. Jeg hører ikke, hvad du siger.

  15. Peter Pedal

    Nytårstale
    Dronningens opsang om Facebook

    »Virkeligheden leves på anden hånd i et slags udstillingsvindue, hvor det mere gælder om at tage sig ud end om at være sig selv«, formanede dronningen, der modtager 71,8 mio. kr. om året for at tage sig ud.


    - fra http://politiken.dk/ibyen/fokus/listen/article1202021.ece

  16. Hi hi, jeg får også af og til oplysninger via FB, som jeg egentlig gerne ville have undværet. Blandt andet at én af vennerne (gift, vel og mærke) har været på et "dating-site". Øh, hvad skulle vedkommende mon lige dér???

    Man kan da heller ikke have noget i fred nu om stunder... ;-)

  17. Ja, Mia, det er uhyggeligt. Man kunne kalde Facebook for Big Brother og dronning Margrethe for Big Mother – den ene overvåger, den anden formaner ...

  18. Peter Pedal

    -> Mia: Vi vidste ikke, at du er Facebook-ven med Johnny Margrethe. Kan vi få screenshots?

  19. Peter Pedal

    PS:

    Når jeg bliver gammel
    så vil jeg sidde på en bænk
    og skrive på Facebook på iPad.

  20. Peter, du kan måske overtage min plads til den tid.

  21. Godt Nytår. Når nu diskussionen drejer over på, om vi skal have en konge eller en præsident, så vil jeg foreslå en mellemløsning. Ligesom Kong Skjold og andre blev valgt, kunne man vel forestille sig at vi valgte en konge. Opstillingsreglerne burde være enkle. Eller en præsident for 8 år? så man slap for alderdoms-problematikken?

    Problemet med præsidenter og konger er vel, at de hurtigt mister forbindelsen med virkeligheden. Jeg tror at Dronningen på det punkt er en slags undtagelse, idet hun af den ene eller anden grund har mere føling - jeg så godt at Cummings skrev noget andet - mere føling med den almindelige udvikling, og hun respekterer sin rolle som chef for et valgsystem, der indsætter en regering. Det vigtigste er vel, at hun respekterer hhv. regering og folketing? Derved giver hun mere troværdighed til de nævnte institutioner.

    Hvis man undersøger (desværre må vi fleste nøjes med at tænke over) hvordan magten fungerer, så kan man hurtigt se, at en minister - endda en statsminister - langt fra er den mest magtfulde person i DK med mindre hun har støtte fra højre og venstre, oppefra/nedefra.

    Iøvrigt synes jeg at Thornings nytårstale var mere problematisk end Margrethes.

  22. Donald, jeg ser mig nødsaget til helt at melde mig ud af kongehusdiskussionen på grund af inhabilitet. Årsagen er den simple, at det slet ikke giver mening for mig, at man har et kongehus i det 21. århundrede, og det synspunkt ved jeg, at jeg ingen vegne kommer med.

    Bortset fra det handler indlægget først og fremmest om Facebook.

    Også godt nytår til dig.

  23. Kongehuset er vel lige som folkekirken. Vi har det, fordi det altid har været der. Selv om der er tale om anakronismer, ville det alligevel ligne en amputation at lukke det ned. Måske skal det bare have lov at svinde langsomt ind over de næste par århundrede.

  24. Lad os gøre det, Marianne. Ellers må vi tage sagen op igen til den tid.

Skriv en kommentar