Løven sover i nat....

Nej, jeg skal ikke foregive at have været inkarneret Bamse-fan eller at have fulgt hans karriere særlig tæt. Dog har vi krydset hinandens spor til havnefester og festivaler rundt omkring i landet, ved fjernsyns-kigning lørdag aften og andre festlige sammenhænge. Og, for hvad det er værd, så bakker jeg fuldt op om den Robert (ikke Bodil, som først skrevet), som skuespilleren Flemming "Bamse" Jørgensen fik tildelt for sin rolle som buschaufføren i "Ofelia kommer til byen". En film af Jon Bang Carlsen.


Alt i mens Aarhus mindes den på alle måder store sanger - og skuespiller - Flemming "Bamse" Jørgensen, kan vi passende tænde et lys og lytte til min favorit, og den sang der vil blive hængende længst i min erindring.

Mit valg skyldes nok, at jeg synes ligeså godt om Bamses udgave, som jeg oprindelig var begejstret for originalen. (eller ihvertfald den som jeg betragter som originalen - her fremført af en lidt ældre udgave af The Tokens). Fundamentalister fremhæver denne som originalen (og de har selvfølgelig ret), eller til nød denne, selvom Miriam Makeba uden tvivl er mest kendt for sit hit "Pata Pata". God aften til alle der fester og mindes i Århus (og selvfølgelig til alle I andre).

UPDATE: Jeg er i mellemtiden blevet ret begejstret for denne 'syng med version' af Wimoweh leveret af Pete Seeger.

Kategori: . Bookmark permalink.

5 Kommentarer til Løven sover i nat....

  1. En af Bamses genialiteter var at kunne 'undersætte', uden at det af den grund blev latterligt, bare smilfremkaldende.
    Netop 'Vimmersvej' er et godt eksempel på dette, men han har så mange, mange flere.
    Lagde du mærke til kommentaren lige under klippet med Solomon-originalen fra 1939?
    Det var ny viden for mig. Ret interessant - mon påstanden er rigtig?

  2. Ja Ellen, jeg læste for noget tid siden om det her:

    http://www.basunen.dk/basun031/html/vimmersvej.html

    Et sjældent set fint træk fra "Bamses" side.

  3. Øh, genren har aldrig rigtig været min kop te, hvis jeg skal være helt ærlig, men stemmen er ikke til diskussion. Besøgstid på P1 nåede lige nøjagtig at interviewe Bamse, inden han døde. Her får man i høj grad indtrykket af en sympatisk mand. Hør selv.

    I øvrigt må man sige, at der er stil over at dø nytårsnat.

  4. Jeg har lige hørt Miriam Makebas udgave, og den adskiller sig jo en del fra Bamses version og er næsten ikke til at kende igen. Det er sjovt at høre forskellige udgave af samme sang, og jeg synes, at Bamse slap fortræffeligt fra sin udgave ...

  5. Enig Madame, og det er sjovt at tænke på hvordan lyden af ordet Mbube er blevet til Wimoweh og videre til Vimmersvej :)

Skriv en kommentar